Δευτέρα 16 Μαρτίου 2015

Φιλιατρά: Ενδιαφέρον και στήριξη για τη λειτουργία και την ανάπτυξη του ΔΙΕΚ Τριφυλίας

Στο β’ εξάμηνο λειτουργίας του έχει μπει το Δημόσιο ΙΕΚ Τριφυλίας, στα Φιλιατρά, το οποίο έχει αγκαλιάσει η τοπική κοινωνία και το στηρίζει για την περαιτέρω ανάπτυξή του!

Το ΙΕΚ ιδρύθηκε με την αριθ. 3693/7-4-2014 απόφαση των υπουργών Οικονομικών, Παιδείας & Θρησκευμάτων, Διοικητικής Μεταρρύθμισης & Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, η οποία δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ 945/15-04-2014, έπειτα από αίτημα της προηγούμενης Δημοτικής Αρχής Τριφυλίας και σχετική απόφαση – πρόταση του Δημοτικού Συμβουλίου της προηγούμενης δημοτικής περιόδου. Με την υπ’ αριθ. 229/2014 ομόφωνη απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου σε συνεδρίασή του την 1η Οκτωβρίου 2014 ορίστηκε ως έδρα λειτουργίας του η πόλη των Φιλιατρών και συγκεκριμένα το κτήριο του Νέου Λυκείου!

Τα, δε, μαθήματα ξεκίνησαν στις 14 Οκτωβρίου, με δύο ειδικότητες: Τεχνικός Μαγειρικής Τέχνης – Αρχιμάγειρας (chef) και Στέλεχος Διοίκησης και Οικονομίας στον Τομέα του Τουρισμού, και 40 σπουδαστές!

Η λειτουργία του ΙΕΚ είναι εύρυθμη. Από τη μία, οι σπουδαστές συμμετέχουν με ενδιαφέρον και ενθουσιασμό, ενώ, από την άλλη, η διεύθυνση και το εκπαιδευτικό προσωπικό δίνουν τον καλύτερο εαυτό τους!

Τα θεωρητικά μαθήματα διεξάγονται σε αίθουσες του πρώτου ορόφου του Νέου Λυκείου Φιλιατρών, με την κατάλληλη υλικοτεχνική υποδομή, ενώ τα πρακτικά μαθήματα για τους chef στην κουζίνα του ΚΕΦΙΑΠ Φιλιατρών, η οποία είναι επαρκώς εξοπλισμένη.

Την Παρασκευή επισκεφθήκαμε το Νέο Λύκειο Φιλιατρών, καθώς και το ΚΕΦΙΑΠ, και είδαμε από κοντά τη λειτουργία του ΙΕΚ, ενώ μιλήσαμε με σπουδαστές και το διευθυντή του, Γιώργο Νικολόπουλο.

Αρχικά, ρωτήσαμε τον κ. Νικολόπουλο για το θεσμό των Δημόσιων ΙΕΚ, και μας είπε: «Τα Ινστιτούτα Επαγγελματικής Κατάρτισης έχουν σκοπό την παροχή υπηρεσιών αρχικής επαγγελματικής κατάρτισης σε αποφοίτους δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και Σχολών Επαγγελματικής Κατάρτισης. Στους αποφοίτους χορηγείται Βεβαίωση Επαγγελματικής Κατάρτισης. Η λειτουργία των Δημοσίων ΙΕΚ εποπτεύεται από τη Γενική Γραμματεία Δια Βίου Μάθησης και Νέας Γενιάς, με κύρια αρμοδιότητα τη διαμόρφωση και την εποπτεία του εκπαιδευτικού τους πλαισίου.

Το σύστημα πιστοποίησης της αρχικής επαγγελματικής κατάρτισης των ΙΕΚ εφαρμόζεται από τον Εθνικό Οργανισμό Πιστοποίησης Προσόντων και Επαγγελματικού Προσανατολισμού (Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π). Στην αρμοδιότητα του Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π. ανήκει, επίσης, ο καθορισμός των επαγγελματικών δικαιωμάτων των αποφοίτων των ΙΕΚ. Το, δε, σύνολο της διαχείρισης των εκπαιδευτών, της υλικοτεχνικής υποδομής των ΙΕΚ, έχει ανατεθεί στο Ίδρυμα Νεολαίας και Διά Βίου Μάθησης, από τη Γ.Γ.Δ.Β.Μ.Ν.Γ, με εθνική χρηματοδότηση.

Η κατάρτιση στα Δημόσια ΙΕΚ πραγματοποιείται, τόσο στους χώρους όπου αυτά στεγάζονται (σχολικές μονάδες ή ενοικιαζόμενα κτήρια που πληρούν τις σχετικές προϋποθέσεις), όσο και σε νοσοκομεία, παιδικούς σταθμούς, τράπεζες, ιδιωτικές επιχειρήσεις και αλλού.

Κύριο έργο των Δημοσίων ΙΕΚ είναι η παροχή υψηλού επιπέδου προσόντων, με απώτερο σκοπό την απορρόφηση των καταρτιζομένων από την αγορά εργασίας. Αυτό επιτυγχάνεται με: την επιλογή και τη διαμόρφωση πιστοποιημένων προγραμμάτων αρχικής επαγγελματικής κατάρτισης που αντιστοιχούν σε συγκεκριμένα επαγγελματικά περιγράμματα, στο πλαίσιο των ειδικοτήτων που έχουν ζήτηση στην αγορά εργασίας, την επιλογή εκπαιδευτών με ανάλογες γνώσεις ή και εμπειρία, προκειμένου να παρέχουν υψηλής ποιότητας κατάρτιση, τη φιλοξενία σε πλήρως εξοπλισμένα εργαστήρια των δομών της τυπικής εκπαίδευσης, εξασφαλίζοντας το κατάλληλο περιβάλλον για την ολοκληρωμένη κατάρτισή τους. Η φοίτηση είναι συνολικά πέντε εξαμήνων, επιμερισμένη σε τέσσερα εξάμηνα θεωρητικής και εργαστηριακής κατάρτισης και σε ένα εξάμηνο Πρακτικής Άσκησης ή Μαθητείας. Κάθε έτος κατάρτισης αποτελείται από δύο αυτοτελή εξάμηνα κατάρτισης, το φθινοπωρινό και το εαρινό, καθένα από τα οποία περιλαμβάνει 15 πλήρεις εβδομάδες. Το φθινοπωρινό εξάμηνο κατάρτισης αρχίζει τον Οκτώβριο και τελειώνει το Φεβρουάριο, ενώ το εαρινό εξάμηνο κατάρτισης αρχίζει το Φεβρουάριο και τελειώνει τον Ιούνιο. Η κατάρτιση πραγματοποιείται τις απογευματινές ώρες. Οι καταρτιζόμενοι παρακολουθούν υποχρεωτικά θεωρητικά, εργαστηριακά και μεικτά μαθήματα.

Κατά τη διάρκεια της κατάρτισης, η αξιολόγηση των καταρτιζομένων γίνεται τόσο με τη διενέργεια εξετάσεων προόδου, στη διάρκεια του εξαμήνου, όσο και με τη διενέργεια τελικών εξετάσεων, στο τέλος του εξαμήνου».

Σχετικά με τις ειδικότητες του Δημόσιου ΙΕΚ Τριφυλίας και το εκπαιδευτικό προσωπικό, επισήμανε: «Οι ειδικότητες που λειτουργούν είναι: Τεχνικός Μαγειρικής Τέχνης – Αρχιμάγειρας (chef) και Στέλεχος Διοίκησης και Οικονομίας στον Τομέα του Τουρισμού και συμμετέχουν 40 μαθητές. Όσο αφορά στο εκπαιδευτικό προσωπικό, στο ΙΕΚ αυτό το εξάμηνο απασχολούνται 10 εκπαιδευτές, εκ των οποίων οι 8 προέρχονται από την περιοχή του Δήμου Τριφυλίας».

«Γιατί να σπουδάσει κάποιος στο ΙΕΚ Τριφυλίας και όχι σε ένα ιδιωτικό;», τον ρωτήσαμε και απάντησε: «Το ΙΕΚ Τριφυλίας είναι δημόσιο, που σημαίνει ότι η φοίτηση είναι πλέον δωρεάν (δεν έχει δίδακτρα). Σπουδάζοντας στο ΙΕΚ Τριφυλίας, παραμένει στον τόπο του, έχει τη δυνατότητα να δραστηριοποιηθεί επαγγελματικά στον τόπο του και έτσι να βοηθήσει στην ανάπτυξή του. Παρέχει όλα τα απαραίτητα μέσα για μια ολοκληρωμένη θεωρητική και πρακτική κατάρτιση διαφόρων ειδικοτήτων.

Από πλευράς εγκαταστάσεων, στεγάζεται σε ένα σύγχρονο κτήριο, στον α΄ όροφο του Νέου Λυκείου Φιλιατρών, διαθέτοντας άνετες αίθουσες διδασκαλίας και εργαστήριο Πληροφορικής. Το ΚΕ.Φ.Ι.ΑΠ (πρώην ΚΑΦΚΑ) Φιλιατρών διαθέτει μιας επαρκώς εξοπλισμένη και άνετη κουζίνα, στην οποία πραγματοποιούνται τα εργαστηριακά μαθήματα της ειδικότητας Τεχνικός Μαγειρικής Τέχνης – Αρχιμάγειρας. Επιπρόσθετα, το Εργαστηριακό Κέντρο Κυπαρισσίας διαθέτει επαρκώς εξοπλισμένα εργαστήρια, στα οποία μπορούν να πραγματοποιηθούν τα εργαστηριακά μαθήματα διαφόρων ειδικοτήτων».

Στη συνέχεια της συζήτησής μας, τον ρωτήσαμε πόσο καθοριστικές είναι οι γνώσεις και η κατάρτιση που παίρνουν οι σπουδαστές του ΙΕΚ για την επαγγελματική τους αποκατάσταση, και απάντησε: «Είναι καθοριστικές, γιατί, αφενός, τους προσδίδουν τα κατάλληλα εφόδια, ώστε να σταδιοδρομήσουν επαγγελματικά και, αφετέρου, στοχεύουν σε επιτυχία στις εξετάσεις πιστοποίησης, ώστε να αποκτήσουν το Δίπλωμα Επαγγελματικής Κατάρτισης».

Ερωτηθείς για το εάν υπάρχει στόχευση για περαιτέρω ανάπτυξη με νέες ειδικότητες, σημείωσε: «Βεβαίως και υπάρχει. Ήδη έχει εκδηλωθεί ενδιαφέρον για συγκεκριμένες ειδικότητες και θα προβούμε σε σχετικές ανακοινώσεις στον τοπικό Τύπο, στα blogs και στην ιστοσελίδα μας, ώστε να διαπιστώσουμε ποιες δύνανται να λειτουργήσουν το νέο διδακτικό έτος».

Όσο για το αν είναι αισιόδοξος για την ανάπτυξη του νεοϊδρυθέντος αυτού ΙΕΚ, είπε: «Στο παρελθόν λειτουργούσε παράρτημα του ΙΕΚ Καλαμάτας, το Δ.ΙΕΚ Τριφυλίας είναι αυτόνομο ΙΕΚ και υπάγεται διοικητικά απευθείας στη Γενική Γραμματεία Δια Βίου Μάθησης και Νέας Γενιάς. Σίγουρα είμαι αισιόδοξος για την ανάπτυξη του ΙΕΚ και για αυτό το λόγο έχουν γίνει όλες οι απαραίτητες ενέργειες για την απόκτηση επιπλέον εξοπλισμού, με σκοπό την κάλυψη αναγκών των μαθημάτων (φορητός υπολογιστής, βιντεοπροβολείς και επιπρόσθετος εργαστηριακός εξοπλισμός της ειδικότητας Τεχνικός Μαγειρικής Τέχνης – Αρχιμάγειρας), καθώς και επιπλέον εξοπλισμού γραφείου (σύγχρονο φωτοτυπικό μηχάνημα, υπολογιστές, πολυμηχάνημα κ.ά.).

Με τον εξοπλισμό αυτό το ΙΕΚ θα μπορεί να εξυπηρετεί μεγάλο αριθμό ειδικοτήτων, από το επόμενο κιόλας εξάμηνο».

Τέλος, ρωτήσαμε για τη στήριξη των τοπικών Αρχών και τι πρέπει να γίνει για την ενδυνάμωση του ΙΕΚ: «Οι τοπικές Αρχές και οι φορείς στήριξαν από την πρώτη στιγμή το ΙΕΚ και συγκεκριμένα: Η Δημοτική Ενότητα Φιλιατρών μερίμνησε για την εξεύρεση του απαραίτητου εξοπλισμού του ΙΕΚ, ο Εμπορικός Σύλλογος παραχώρησε στο ΙΕΚ σύγχρονο έγχρωμο φωτοτυπικό μηχάνημα, ο Αγροτικός Σύλλογος φρόντισε για τη μεταφορά του απαραίτητου εξοπλισμού στο χώρο του ΙΕΚ.

Για τη συνέχεια, πρέπει να υπάρξει συνεργασία από τις τοπικές Αρχές και τους φορείς της ευρύτερης περιοχής του Δήμου Τριφυλίας για την υλοποίηση της πρακτικής άσκησης των σπουδαστών και της μελλοντικής επαγγελματικής αποκατάστασης των αποφοίτων, γεγονός που θα παίξει καθοριστικό ρόλο στην ενδυνάμωση του ΙΕΚ».

Του Ηλία Γιαννόπουλου 

Πηγή