Παρασκευή, 23 Ιανουαρίου 2015

Σύγκριση των προγραμμάτων των κομμάτων για το Δημόσιο - Πού συγκλίνουν, πού αποκλίνουν

Μετά από μια περίοδο αναστάτωσης και εργασιακής ανασφάλειας λόγων των ποσοτικών στόχων που είχε θέσει η τρόικα για απολύσεις και διαθεσιμότητες, ο τομέας της δημόσιας διοίκησης επανέρχεται ψηλά στην «προγραμματική ατζέντα» των κομμάτων που διεκδικούν κυβερνητικά καθήκοντα ή την είσοδό τους στην επόμενη Βουλή.

Ανάμεσα στους δύο ισχυρότερους διεκδικητές της εξουσίας, ΝΔ και ΣΥΡΙΖΑ, διαπιστώθηκαν χαώδεις διαφορές στις θέσεις τους για το δημόσιο τομέα. Χαρακτηριστικό είναι ότι όπου το κυβερνών κόμμα έκανε λόγο για «μεταρρυθμίσεις», η αξιωματική αντιπολίτευση την κατηγορούσε για «απορρυθμίσεις». Κανείς δεν μπορεί να αμφισβητήσει ότι ο ΣΥΡΙΖΑ και στη συνέχεια τα υπόλοιπα κόμματα της Αριστεράς, έχουν προσελκύσει μεγάλο τμήμα των δημοσίων υπαλλήλων, καθώς βρέθηκαν συμπαραστάτες στις διεκδικήσεις τους για σταθερή και μόνιμη εργασία, τη στιγμή που η ΝΔ ύψωνε ως «σημαία» της τη δραστική μείωση της απασχόλησης στο δημόσιο.

Σας παρουσιάζουμε και παραθέτουμε προς σύγκριση τα προγράμματα των κομμάτων, τα οποία αναφέρονται στο δημόσιο τομέα: 


Νέα Δημοκρατία

Ίδιαίτερη έμφαση στο πρόγραμμα της ΝΔ για τη δημόσια διοίκηση δίνεται στις μεταρρυθμίσεις για ένα «μικρότερο, ευέλικτο και λειτουργικό κράτος». Το κόμμα της Δεξιάς υπενθυμίζει ότι το 2009 οι δημόσιοι υπάλληλοι ήταν περισσότεροι από 900.000 ενώ, λέει, ότι το 2014 ο αριθμός τους έπεσε στους 650.000 (για την ακρίβεια 579.164).

Η μείωση του Κράτους αποτελεί αναπόσπαστο τμήμα των προγραμματικών θέσεων της ΝΔ: «Μειώθηκαν, οι θέσεις ευθύνης σε πολλές υπηρεσίες του δημοσίου κατά 40%. Για να σας δώσω ένα παράδειγμα: Σε μεγάλο νησί ο Δήμος είχε 160 υπαλλήλους και το οργανόγραμμά του περιλάμβανε 90 “τμηματάρχες”!», αναφέρεται στην προεκλογικής της ιστοσελίδα. 

Η ΝΔ υπενθυμίζει ότι μέχρι τώρα προώθησε: 

– Τη δραστική μείωση της απασχόλησης στο δημόσιο.

– Την εισαγωγή της αξιολόγησης και της λογοδοσίας

– και το Ηλεκτρονικό κράτος. 

«Προωθήσαμε την ηλεκτρονική εφορία. Την ηλεκτρονική καταγραφή απασχόλησης σε πραγματικό χρόνο. Την ηλεκτρονική καταγραφή των ασφαλιστικών εισφορών των εργαζομένων από το 1994 σε όλα τα ταμεία και σύντομα για το σύνολο του εργασιακού βίου τους. Την ηλεκτρονική καταγραφή δημόσιας περιουσίας. Και ηλεκτρονικά πιστοποιητικά κάθε είδους.

Πράγματα που άλλοτε ήθελαν εβδομάδες ή μήνες, τώρα ολοκληρώνονται σε ελάχιστο χρόνο, συχνά με το πάτημα ενός κουμπιού, από το σπίτι του χρήστη.

Κι ακόμα: ηλεκτρονικές πληρωμές, ηλεκτρονική τιμολόγηση, ηλεκτρονική συνταγογράφηση για να ελεγχθεί η σπατάλη στο κύκλωμα του φαρμάκου,  απλούστευση εισαγωγών-εξαγωγών στα τελωνεία με το σύστημα  ICIs-net. Και το Εθνικό Σύστημα Ηλεκτρονικών Δημόσιων Συμβάσεων, μέσω του οποίου θα πραγματοποιείται ηλεκτρονικά όλη η διαγωνιστική διαδικασία και η διαφανής παρακολούθηση μίας δημόσιας σύμβασης.

Ενώ με την ηλεκτρονική συνταγογράφηση μειώθηκε η φαρμακευτική δαπάνη του ΕΟΠΠΥ κατά 50%, δηλαδή εξοικονόμηση πάνω από 2 δις.», συμπληρώνεται. 

Και ακόμα, αναφορικά με τα εργασιακά, σημειώνει ότι: «Προχωράμε στον εξορθολογισμό της συνδικαλιστικής νομοθεσίας στη χώρα μας. Ώστε να υπάρξει πλήρης προστασία των συνδικαλιστικών ελευθεριών, αλλά όχι ασυδοσία συντεχνιών. Και να ισορροπήσουν τα εργασιακά δικαιώματα από τη μία με την απρόσκοπτη ανάπτυξη της επιχειρηματικότητας από την άλλη. Δεν μπορεί να κλείνουν επιχειρήσεις από απεργίες που αποφασίζει συνήθως μια μικρή μειοψηφία, με αντίθετους τους περισσότερους εργαζομένους». 

Ως προς την αξιολόγηση των δημοσίων υπαλλήλων, η ΝΔ αναφέρει ότι: «Οι άξιοι δημόσιοι υπάλληλοι μόνο να ωφεληθούν έχουν από την αξιολόγηση και τη λογοδοσία! Γιατί θα τους επιτρέψει και να διακριθούν και να ανταμειφθούν καλύτερα. Ενώ ως τώρα ήταν διάχυτη η ισοπέδωση των πάντων».

«Όλα αυτά είναι τομές και ανατροπές χωρίς προηγούμενο», σημειώνει σε άλλο σημείο.  


ΣΥΡΙΖΑ 

Από την πλευρά του το κόμμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης «σε αντίθεση με τη μνημονιακή πολιτική, τόσο της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ όσο και της Τρόικας, που είναι εμμονικά προσανατολισμένη στις οριζόντιες περικοπές και στην επίθεση στους δημοσίους υπαλλήλους, ο ΣΥΡΙΖΑ σκοπεύει να αντιμετωπίσει τα πραγματικά προβλήματα της δημόσιας διοίκησης, σεβόμενος τους δημοσίους υπαλλήλους και βάζοντας τέλος στις πρακτικές της γενικευμένης διαφθοράς, της κακοδιοίκησης, της έλλειψης συντονισμού και σχεδιασμού και ισχυροποιώντας τους ελεγκτικούς μηχανισμούς που εγγυώνται την τήρηση της νομιμότητας τόσο στο εσωτερικό του κράτους όσο και στην αγορά», όπως αναφέρει το πρόγραμμά του. 

Ο ΣΥΡΙΖΑ δεσμεύεται μεταξύ άλλων για ένα μικρό κυβερνητικό σχήμα, ανάκτηση σχέσης εμπιστοσύνης  δημοσίων υπαλλήλων και κεντρικής διοίκησης, να βάλει τέλος στις απολύσεις στο Δημόσιο και αποκατάσταση των «αντισυνταγματικά απολυμένων».

«Βασικός στόχος του προγράμματος είναι η αντιμετώπιση των χρόνιων παθογενειών της ελληνικής δημόσιας διοίκησης, τις οποίες ουδέποτε αντιμετώπισαν οι μνημονιακές κυβερήσεις», σημειώνει ο ΣΥΡΙΖΑ. 

Σύμφωνα με το κόμμα, το πρόγραμμα του ΣΥΡΙΖΑ, μεταξύ άλλων, περιλαμβάνει παρεμβάσεις στους παρακάτω τομείς: 

1. Δομές Λειτουργίες και Προσωπικό 

Η ριζική μεταρρύθμιση της δημόσιας διοίκησης εκκινεί από τον μετασχηματισμό των δομών και των λειτουργιών της και την εμπιστοσύνη στο προσωπικό της. Στο πλαίσιο αυτό ο ΣΥΡΙΖΑ δεσμεύεται να υλοποιήσει τα παρακάτω μέτρα: 

• Αλλαγή της δομής της Κυβέρνησης (με συγχώνευση υπουργείων, κατάργηση κυβερνητικών οργάνων) για τον καλύτερο συντονισμό και τον σχεδιασμό της παραγωγικής ανασυγκρότησης. Στη κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ προβλέπονται δέκα μόνο υπουργεία. Κυβέρνηση συλλογική, λειτουργική και αποτελεσματική. 

• Κατάργηση των πολυάριθμων κυβερνητικών όργανων που λειτουργούν ως φυτώρια διαφθοράς και διάχυσης της πολιτικής ευθύνης. Διατήρηση της κυβερνητικής επιτροπής για τον συντονισμό της κυβερνητικής πολιτικής.

• Αποσυμφόρηση του δημόσιου τομέα από τις στρατιές των Συμβούλων και των μετακλητών υπαλλήλων και προώθηση της στελέχωσης των Γραφείων Υπουργών, Γενικών Γραμματέων και Διοικητών από τις τάξεις των δημοσίων Υπαλλήλων.  

• Κατάργηση της μνημονιακής νομοθεσίας για το πειθαρχικό δίκαιο των δημοσίων υπαλλήλων.  

• Κατάργηση του θεσμού της διαθεσιμότητας στα πλαίσια της κινητικότητας για τον εξορθολογισμό της κατανομής προσωπικού μεταξύ των υπηρεσιών και των υπουργείων. 

• Αποκατάσταση των αντισυνταγματικά απολυμένων. 
• Κατάργηση του αντισυνταγματικού νόμου για την αξιολόγηση των δημοσίων υπαλλήλων. Η αξιολόγηση υπαλλήλων και υπηρεσιών θα γίνεται στη βάση αντικειμενικών δεικτών.

2. Διαδικασίες της Δημόσιας Διοίκησης

Βασικό πρόβλημα των πολιτών είναι η γραφειοκρατία, οι καθυστερήσεις, η πολυνομία, που στην πραγματικότητα είναι μια τεχνολογία εξουσίας και συντήρησης της διαφθοράς. Στόχος των μεταρρυθμυστικών προτάσεων του ΣΥΡΙΖΑ είναι η τυποποίση των διαδικασιών, η διαφάνεια, η μείωση της ταλαιπωρίας των πολιτών στη σχέση τους με τη δημόσια διοίκηση.

Στο πλαίσιο αυτό τα πρώτα μέτρα της κυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ θα αφορούν: 

• Τον περιορισμό της φυσικής επαφής διοίκησης και διοικουμένου για την καταπολέμηση της μικρής διαφθοράς με την αναβάθμιση των ΚΕΠ (μετατροπή σε Πολυδύναμα Κέντρα Εξυπηρέτησης Πολιτών και Επιχειρήσεων) και τη δημιουργία τμημάτων εξυπηρέτησης πολιτών (front desk σε όλες τις δημόσιες υπηρεσίες).

• Εισαγωγή της ηλεκτρονικής Κάρτας για κάθε πολίτη με όλες τις αναγκαίες πληροφορίες για την συναλλαγή με τη δημόσια διοίκηση.

• Κατάργηση του πλήθους δικαιολογητικών που απαιτούνται για την έκδοση οικοδομικών αδειών και αδειών λειτουργίας καταστημάτων. Στη θέση του προληπτικού ελέγχου εισάγουμε τον κατασταλτικό έλεγχο με αυστηροποίση των κυρώσεων σε περιπτώσεις ψευδών δηλώσεων.

Για να μπει βάζει τέλος στην αναξιοπιστία, στην παρανομία, στην κακοδιοίκηση, στη διαφθορά, στην παρακμή είναι αναγκαία η αναδιοργάνωση και ενίσχυση των ελεγκτικών μηχανισμών. Τήρηση της νομιμότητας παντού. Κράτος Δικαίου παντού. Ενοποιούμε όλους τους ελεγκτικούς μηχανισμούς, σε ένα ενιαίο σώμα που υπάγεται απευθείας στον Πρωθυπουργό. 


ΤΟ ΠΟΤΑΜΙ 

«Μία δημόσια διοίκηση επιτελική, με άρτια καταρτισμένο και ικανά αμειβόμενο προσωπικό. Έναν κρατικό μηχανισμό με πλήρη μηχανογράφηση που όχι μόνο θα συμβάλει στη μείωση των δαπανών αλλά κυρίως θα συντελέσει στη διαφάνεια και θα επιτρέψει την αξιολόγηση τόσο των υπηρεσιών, όσο και των δημοσίων λειτουργών», είναι συνοπτικά η θέση του «Ποταμιού» για τη δημόσια διοίκηση, με το κόμμα να συμπληρώνει ότι «αυτό δε θα γίνει από αυτούς που ακόμα και σήμερα εμποδίζουν τη μηχανογράφηση, αυτούς που προσπαθούν να μπλοκάρουν τα μέτρα ενίσχυσης της διαφάνειας, αυτούς που συνεχίζουν να τοποθετούν σε καίριες θέσεις του δημοσίου εμφανώς ακατάλληλους φίλους και αποτυχημένους πολιτευτές.  Η χώρα, ακόμη, χρειάζεται στρατηγικό σχεδιασμό και συνέχεια στην διοίκηση. Για να γίνει αυτό, η δημόσια διοίκηση χρειάζεται εγγυήσεις ανεξαρτησίας και αξιοκρατίας. Μία ισχυρή δημόσια διοίκηση, μόνιμους γενικούς γραμματείας ή υφυπουργούς, ισχυρό συντονιστικό όργανο στο κέντρο της κυβέρνησης και ανεξάρτητες διαδικασίες απονομής δημόσιων συμβάσεων καθώς και περισσότερες και καλύτερες διαδικασίες άσκησης πολιτικής. Κλειδί στην εξέλιξη αυτή είναι η ενίσχυση των ανεξαρτήτων αρχών με την εξάλειψη του ρόλου των κομμάτων στην στελέχωσή τους και δίνοντάς τους μέσα και πόρους», συμπληρώνει.

Ως προς το «καυτό» ζήτημα των απολύσεων, υπενθυμίζεται ότι σε πρόσφατη συνέντευξή του, ο επικεφαλής του ποταμιού, Σταύρος Θεοδωράκης, τάχθηκε «κατά των μαζικών απολύσεων», αλλά «υπέρ των απολύσεων όσων δεν κάνουν καλά τη δουλειά τους». 

Κατά τα λοιπά, «Το Ποτάμι», κατηγοριοποιεί αναλυτικά τους στόχους και τις δράσεις που επιδιώκει για τη δημόσια διοίκηση: 

Ειδικός στόχος 1: Βελτίωση Ποιότητας Κανόνων

Δράση 1.1: Ρυθμιστικός προγραμματισμός
  • Ετήσιος ρυθμιστικός προγραμματισμός. Προγραμματισμός νόμων προς κατάθεση στη Βουλή από κάθε Υπουργείο.
  • Απαλοιφή εμβόλιμων τροπολογιών.
  • Ελαχιστοποίηση χρήσης ειδικών νομοθετικών διαδικασιών.
  • Σύνδεση ρυθμιστικού προγραμματισμού με τα Επιχειρησιακά Σχέδια Δράσης του κάθε Υπουργείου.
Δράση 1.2: Συμμετοχικότητα
  • Θεσμική κατοχύρωση της διαδικασίας, της χρονικής διάρκειας και της μεθοδολογίας διαβούλευση νομοσχεδίων. Ύπαρξη ανατροφοδότησης και ενημέρωσης των συμμετεχόντων στην διαβούλευση για την εξέλιξη της συμμετοχής τους.
  • Αποκλειστική χρήση της διαδικτυακής πλατφόρμας του opengov.gr για την προκήρυξη και πλήρωση θέσεων ευθύνης στο δημόσιο τομέα.
  • Συμμετοχικός προϋπολογισμός.
  • Μέγιστη ενσωμάτωση σύγχρονων τεχνολογιών στη διαδικασία αποφάσεων.
Δράση 1.3: Εκτίμηση επιπτώσεων, νέοι τρόποι ρύθμισης
  • Έλεγχος και εκτίμηση θετικών και αρνητικών επιπτώσεων στην οικονομία, κοινωνία, περιβάλλον (και άλλους τομείς).
  • Εξειδίκευση (για κάθε ρυθμιστικό επίπεδο) δεικτών και παραδοχών αποτελεσμάτων, για την στάθμιση των επιπτώσεων των νόμων πριν την ψήφισή τους.
  • Τεκμηρίωση της αναγκαιότητας για την συγκεκριμένη νομοθετική παρέμβαση.
  • Αντικατάσταση δημιουργίας νέων ρυθμιστικών παρεμβάσεων με ήπιες δράσεις και καλύτερη εφαρμογή υφιστάμενων νόμων. Παραδείγματα εναλλακτικών τρόπων ρύθμισης, για την αποφυγή προσθήκης νέων νόμων, αποτελούν: – Καμπάνιες ενημέρωσης και πρακτικές υπόμνησης δικαιωμάτων/υποχρεώσεων πολιτών. – Πρακτικής κινήτρων για προκριτέα συμπεριφορά. – Αυτορρύθμιση της εκάστοτε κοινότητας – επαγγελματικής ομάδας (“Code of Conduct”).
Δράση 1.4: Ex post έλεγχος εφαρμογής
  • Εκ των υστέρων έλεγχος της έκτασης και της ποιότητας εφαρμογής των νομοθετικών ρυθμίσεων, βάσει των υποθέσεων εργασίας του ex ante ελέγχου επιπτώσεων: – Χρήση κριτηρίων (όπως έλεγχος νομολογίας) – Έρευνα πεδίου – Συμμετοχική παρατήρηση – Συμπεράσματα διαδικασίας ως εισερχόμενα κατά την νομοπαραγωγική διαδικασία
  • Εφαρμογή από τις αρμόδιες κοινοβουλευτικές επιτροπές, στο πλαίσιο άσκησης κοινοβουλευτικού ελέγχου.
Δράση 1.5: Κωδικοποίηση
  • Ενοποίηση όλων των τροποποιήσεων που γίνονται με την πάροδο του χρόνου σε έναν ψηφισμένο νόμο. Ηλεκτρονικό αποθετήριο καταγραφής.
  • Σε περίπτωση νομοθετικής μεταβολής, κατά την οποία τροποποιούνται (ή καταργούνται) προηγούμενα άρθρα, αναφορά ολόκληρου του άρθρου όπως διαμορφώνεται τελικά.
  • Σε περίπτωση συνολικής ρύθμισης ενός θέματος, διατυπώνεται το σύνολο των σχετικών διατάξεων και οι καταργούμενες διατάξεις.
  • Απαλοιφή από τα νομικά κείμενα που ενσωματώνουν κοινοτικές οδηγίες των διατάξεων που δεν υπάρχουν στην κοινοτική οδηγία (goldplating).
  • Ευθυγράμμιση των εθνικών ρυθμίσεων με την κοινοτική νομοθεσία.
  • Απλούστευση και ψηφιοποίηση διαδικασιών.
  • Μέτρηση και μείωση διοικητικών βαρών για τις επιχειρήσεις.
  • Προτυποποίηση διαδικασιών, ώστε να εφαρμόζονται από όλες τις υπηρεσίες με ενιαίο τρόπο.
  • Έναρξη εφαρμογής όλων των ρυθμίσεων και τροποποιήσεων που αποφασίζονται σε έναν συγκεκριμένο τομέα, σε προκαθορισμένες, τακτικές, ημερομηνίες.
  • Επέκταση της αυτεπάγγελτης αναζήτησης δικαιολογητικών και ανασύστασης φακέλων.
Δράση 1.6: Ενίσχυση δομών καλής νομοθέτησης
  • Ενεργοποίηση μίας μοναδικής δομής σε κάθε υπουργείο για την παρακολούθηση των κανόνων της καλής νομοθέτησης του νόμου 4048/12 (πιο συγκεκριμένα, το Γραφείο Νομοθετικής Πρωτοβουλίας του κάθε υπουργείου).
  • Ενεργοποίηση του Γραφείου Καλής Νομοθέτησης, ως κεντρικού σημείου αναφοράς για όλη τη διοίκηση.
Καλή νομοθέτηση είναι η πολιτική και η διαμόρφωση αρχών και μέσων για τη βελτίωση της ποιότητας των ρυθμίσεων και των διαδικασιών παραγωγής τους. 


Ειδικός στόχος 2: Βελτίωση κυβερνητικού συντονισμού

Δράση 2.1: Εκσυγχρονισμός λειτουργίας
  • Eκσυγχρονισμός ρυθμιστικού πλαισίου οργάνωσης και λειτουργίας Κυβέρνησης, επικαιροποίηση νόμου 1558/85.
  • Δραστική μείωση πλήθους υφυπουργών, αναπληρωτών υπουργών, γενικών και ειδικών γραμματέων.
  • Στην περίπτωση υπολειπόμενων επικαλύψεων αρμοδιοτήτων μεταξύ υπουργείων, ορισμός ένας υπουργού υπεύθυνου για τον συντονισμό των υπολοίπων.
  • Δημόσια και προσβάσιμα στο διαδίκτυο: οι στόχοι, οι δείκτες αποτελεσμάτων και η πρόοδος σε κάθε δείκτη, για κάθε διοικητική δομή.
Δράση 2.2: Αποκάθαρση κι ανακατανομή αρμοδιοτήτων υπουργείων
  • Κατάργηση λεπτομερειακών, φωτογραφικών και αλληλεπικαλυπτόμενων αρμοδιοτήτων (αποκάθαρση).
  • Ανακατανομή αρμοδιοτήτων, μετάβαση σε διοίκηση βάσει στόχων οργανωτικής δομής: – Κατηγοριοποίηση αρμοδιοτήτων σε τρεις ομάδες: επιτελικές (που ανήκουν στα Υπουργεία μόνον), παροχής υπηρεσιών (που δύναται να μεταφερθούν στα άλλα επίπεδα διοίκησης), υποστηρικτικές (operations). – Ανακατανομή αρμοδιοτήτων στις ομάδες εργασίας βάσει της παραπάνω κατηγοριοποίησης, θέση στόχων ανά δομή.
Δράση 2.3: Επιχειρησιακά Σχέδια Δράσης
  • Σχεδιασμός και εφαρμογή Επιχειρησιακών Σχεδίων Δράσης σε κάθε υπουργείο.
  • Σύνδεση με στόχους και αποτελέσματα, ως εργαλείο παρακολούθησης πολιτικής.
  • Τα Επιχειρησιακά Σχέδια Δράσης διέπονται και αξιολογούνται από τις αρχές απλότητας, οικονομικότητας και αποδοτικότητας. Σύνδεση με τον Προϋπολογισμό προγραμμάτων του κάθε Υπουργείου.
  • Συμπεριλαμβάνουν: ενέργειες πολιτικής, μέσα που απαιτούνται για την εφαρμογή τους, και ρυθμίσεις που απαιτούνται για την εφαρμογή τους.
  • Ευθυγράμμιση με τα επιχειρησιακά προγράμματα που χρηματοδοτούνται από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων (συμπεριλαμβάνει το ΕΣΠΑ), καθώς και τα σχέδια δράσης των ΟΤΑ.
Δράση 2.4: Προϋπολογισμός προγραμμάτων
  • Θεσμοθέτηση και εφαρμογή προϋπολογισμού βάσει προγραμμάτων ανά πεδίο πολιτικής. Το Επιχειρησιακό Σχέδιο Δράσης κάθε Υπουργείου θα αναπτύσσεται σε ένα ή περισσότερα προγράμματα.
  • Παρακολούθηση προϋπολογισμού βάσει συγκεκριμένων δεικτών, που θα αποτυπώνονται τόσο στα Επιχειρησιακά Σχέδια Δράσης, όσο και στα προγράμματα.
Δράση 2.5: Αξιολόγηση Υπουργείων
  • Αξιολόγηση του κάθε υπουργείου βάσει επίτευξης αποτελεσμάτων, λαμβάνοντας υπόψη τις τρέχουσες συνθήκες κατά την διάρκεια της εφαρμογής.
  • Κριτήρια αξιολόγησης εκ των προτέρων γνωστά, συνδεδεμένα με την στοχοθεσία (που αναφέρονται στα Επιχειρησιακά Σχέδια Δράσης).
  • Διαφάνεια στην διαδικασία αξιολόγησης, αποτελέσματα δημόσια προσβάσιμα στο διαδίκτυο.
  • Αποτελέσματα αξιολόγησης ως εισερχόμενα για τον προϋπολογισμό προγραμμάτων.
Δράση 2.6: Αναδιοργάνωση Δημόσιων Νομικών Προσώπων
  • Επανεξέταση προστιθέμενης αξίας δορυφορικών των υπουργείων οργανώσεων
  • Οργάνωση δημόσιων νομικών προσώπων: – κατάργηση όσων δεν έχουν σκοπό ή παρέλκει η αποστολή τους, – συγχώνευση με άλλα ομοειδή σε επίπεδο αυτοδιοίκησης, – αλλαγή νομικής μορφής.
  • Υπαγωγή σε πλήρη διοικητικό και δημοσιονομικό έλεγχο των δημόσιων νομικών προσώπων που διατηρούνται.
Δράση 2.7: Αξιολόγηση δομών (frontdesk)
  • Αξιολόγηση δομών δημοσίας διοίκησης σε επαφή με πολίτη και επιχείριση.
  • Κριτήρια γνωστά εκ των προτέρων.
  • Διαφάνεια στην διαδικασία αξιολόγησης, αποτελέσματα δημόσια προσβάσιμα στο διαδίκτυο.
  • Αποτελέσματα αξιολόγησης ως εισερχόμενα για τον προϋπολογισμό προγραμμάτων.

Ειδικός Στόχος 3: Ανάπτυξη Ανθρώπινου Κεφαλαίου

Δράση 3.1: Στρατηγικός προγραμματισμός
  • Εισαγωγή εργαλείων και μεθόδων στρατηγικού προγραμματισμού ανθρώπινου δυναμικού.
  • Έγκαιρη διάγνωση αναγκών σε δεξιότητες και τεχνογνωσία.
  • Έγκαιρη διάγνωση αναγκών σε όρους προσφοράς και ζήτησης δεξιοτήτων και προσόντων.
  • Σύνδεση στόχων διαχείρισης ανθρωπίνων πόρων με στόχους δημοσίων οργανώσεων.
  • Τεκμηριωμένη λήψη αποφάσεων σχετικά με πλήθος, ποιοτικά χαρακτηριστικά και κατανομή ανθρώπινου δυναμικού
  • Δημιουργία πλαισίου δεξιοτήτων και συμπεριφορών (competency framework), αντικειμενικά μετρήσιμων.
Δράση 3.2: Εκσυγχρονισμός προσλήψεων
  • Εκσυγχρονισμός θεσμικού πλαισίου και διαδικασιών πρόσληψης.
  • Ζητούμενες ικανότητες βάσει περιγράμματος θέσης εργασίας (γνώσεις, δεξιότητες, χαρακτηριστικά) προς στελέχωση.
  • Εμπλουτισμός διαδικασίας επιλογής με σύγχρονα εργαλεία διαχείρισης ανθρώπινου δυναμικού.
Δράση 3.3: Περιγράμματα θέσεων
  • Σχεδιασμός και εφαρμογή περιγραμμάτων θέσης που συνδέουν το αντικείμενο της εργασίας με απαιτούμενες γνώσεις, δεξιότητες και χαρακτηριστικά.
  • Περιγραφή καθηκόντων βάσει του επιδιωκόμενου αποτελέσματος (όχι της διαδικασίας)
  • Συγκρότηση Διυπουργικού Κλάδου Επιτελικών Στελεχών
Δράση 3.4: Σύστημα εξέλιξης
  • Ανασχεδιασμός του συστήματος βάσει του πλαισίου δεξιοτήτων και συμπεριφορών.
  • Πλάνο εξέλιξης για κάθε υπάλληλο.
  • Απαλλαγή από υποκειμενικές παρεμβάσεις.
  • Διαμόρφωση συνολικού συστήματος κινήτρων και αμοιβών (total reward approach).
  • Εγγύηση ελάχιστων προϋποθέσεων για αποδοτική εργασία, όπως για παράδειγμα ο χώρος εργασίας και οι παρεχόμενες υποδομές.
  • Παροχή κινήτρων (οικονομικών και μη) σε επίπεδο ατομικό και ομάδας.
  • Υποκίνηση ομάδας βάσει απόδοσης.
  • Διαφοροποίηση των κινήτρων ανά πεδίο πολιτικής, ιεραρχικό επίπεδο, αντικείμενο εργασίας.
Δράση 3.5: Προγράμματα εκπαίδευσης
  • Εκσυγχρονισμός δομών και προγραμμάτων εκπαίδευσης.
  • Σύνδεση με σαφές πλάνο σταδιοδρομίας και ανάπτυξης δεξιοτήτων.
  • Προσαρμογή στο ατομικό πλάνο εξέλιξης του κάθε υπαλλήλου.
  • Σύνδεση με το επιχειρησιακό σχέδιο δράσης κάθε υπουργείου.
  • Διαφοροποίηση περιεχομένου, διάκριση μεταξύ υψηλόβαθμων στελεχών (θέσεις ευθύνης), απλών υπαλλήλων (backoffice) και υπαλλήλων που εμπλέκονται στην εξυπηρέτηση πολιτών και επιχειρήσεων (frontdesk).
Δράση 3.6: Διαδικασίες αξιολόγησης
  • Διαρκής διαδικασία, βάσει περιγραμμάτων θέσεων.
  • Διαμόρφωση ατομικού πλάνου εξέλιξης κάθε υπαλλήλου.
  • Δράσεις ενίσχυσης κινητικότητας και άρση εμποδίων κινητικότητας.
  • Στόχευση στην βελτίωση της ικανότητας προσαρμογής και ανταπόκρισης.
  • Διαμόρφωση κινήτρων και επαγγελματικών προοπτικών.
  • Δημόσια πρόσβαση μέσω διαδικτύου στα καθήκοντα και τους στόχους που έχουν ανατεθεί σε κάθε υπάλληλο και σε κάθε οργανωτική δομή.
  • Δημοσίευση των προκηρύξεων θέσεων στο opengov.gr (καθώς και των κριτηρίων βάσει των οποίων θα γίνει η κρίση του καταλληλότερου υποψηφίου).
ΚΚΕ 

Σύμφωνα με το ΚΚΕ το πρόβλημα των αναδιαρθρώσεων στη δημόσια διοίκηση σε συνδυασμό με τις απολύσεις εργαζομένων, δεν αφορά μόνο του δημόσιους υπάλληλους, αλλά όλους τους εργάτες, τους υπάλληλους, τους φτωχούς αγρότες, τους ελεύθερους επαγγελματίες και τους βιοτέχνες, τη νεολαία και όλο το λαϊκό κίνημα, καθώς έχουν γενικότερες συνέπειες στα λαϊκά στρώματα «και ως εκ τούτου απαιτείται ενιαίος – συντονισμένος αγώνας, σύγκρουση με το αστικό κράτος».

«Με πρόσχημα τη σπατάλη, τα διάφορα σκάνδαλα και τις κακές υπηρεσίες, προβλήματα υπαρκτά στον ένα ή στον άλλο βαθμό, προωθούνται αναδιαρθρώσεις που υπηρετούν του στόχους της άρχουσας τάξης για εκσυγχρονισμό της κρατικής διοίκησης ώστε με καλύτερο τρόπο αυτές να υπηρετούν πιο αποτελεσματικά τις γενικές ανάγκες του κεφαλαίου και της καπιταλιστικής ανάπτυξης σε συνθήκες οικονομικής κρίσης και οξύτατου καπιταλιστικού ανταγωνισμού. Πρόκειται για αλλαγές που δεν έχουν καμιά σχέση με τις πραγματικές ανάγκες του λαού», σημειώνει το κόμμα, παρατηρώντας ότι στο πλαίσιο αυτό «διαμορφώνεται μια κρατική διοίκηση πιο συγκεντρωτική, πιο επιτελική, πιο στενά δεμένη με μηχανισμούς της ΕΕ, πιο επιθετική απέναντι στο εργατικό – λαϊκό κίνημα, πιο αντιδραστική και αυταρχική». 

Σύμφωνα με το ΚΚΕ, το κυβερνητικό σύστημα αξιολόγησης των δημοσίων υπαλλήλων αποτελεί βασικό εργαλείο για να καθυποτάξει τους εργαζόμενους στο δημόσιο, για να περάσουν τα αντιλαϊκά μέτρα που δεν έχουν καμιά σχέση με την ανάγκη επιστημονικής, τεχνικής, επαγγελματικής στήριξης των υπαλλήλων, ούτε βέβαια παίρνονται για την παροχή αναβαθμισμένων κοινωνικών δομών και υπηρεσιών για το λαό. 

«Πίσω από το επιχείρημα του “πιο μικρού και αποτελεσματικού κράτους” βρίσκεται επί της ουσίας η διαδικασία περιορισμού διοικητικών μηχανισμών που στις σημερινές συνθήκες δεν εξυπηρετούν πια την καπιταλιστική αναπαραγωγή», επισημαίνει το ΚΚΕ, χαρακτηρίζοντας τις μέχρι σήμερα εξελίξεις «αποκαλυπτικές σχετικά με τον ταξικό χαρακτήρα του αστικού κράτους» 

Η ουσία του προβλήματος στο δημόσιο τομέα, σύμφωνα με το ΚΚΕ, έχει να κάνει με τον προσανατολισμό που αυτός έχει, στο γεγονός ότι αυτός υπηρετεί τις στρατηγικές στοχεύσεις της άρχουσας τάξης και όχι τη φιλολαϊκή ανάπτυξη και τα κοινωνικά λαϊκά δικαιώματα.«Οι εργαζόμενοι στο δημόσιο και στον ιδιωτικό τομέα, όλα τα λαϊκά στρώματα, έχουν συμφέρον και ανάγκη από μια κρατική δημόσια διοίκηση, που βασική της αποστολή θα είναι να υπηρετεί μια ανάπτυξη σε όφελος του λαού και κατ’ επέκταση τα σύγχρονα λαϊκά δικαιώματα», αναφέρει το κόμμα, ωστόσο, συμπληρώνει ότι προϋπόθεση γι’ αυτό, «είναι ν’ αλλάξει χέρια και τάξη η εξουσία, προϋπόθεση είναι η εργατική – λαϊκή εξουσία».  


ΠΑΣΟΚ 

«Η θεσμική και λειτουργική διάρθρωση του Κράτους και της Δημόσιας Διοίκησης είναι επιτακτική ανάγκη να υποστηρίξουν ένα νέο οικονομικό μοντέλο με παραγωγικό βάθος, φιλικότερο στον πολίτη και στην καινοτόμα επιχειρηματικότητα, χωρίς γραφειοκρατία, διαφθορά και φορολογική ανασφάλεια», αναφέρει το ΠΑΣΟΚ – Δημοκρατική Παράταξη, προτείνοντας «ένα νέο διοικητικό σύστημα, ένα σύγχρονο παρεμβατικό κράτος δημοσιονομικής σύνεσης και διαχειριστικής επάρκειας, με σκοπό την αναπτυξιακή και παραγωγική επανεκκίνηση της χώρας, καθώς και τη θεαματική βελτίωση της καθημερινότητας των πολιτών. Σε αυτό το πλαίσιο, η ασφάλεια των πολιτών είναι απαράγραπτο δημόσιο αγαθό και συνιστά θεμελιώδη προτεραιότητα του κράτους δικαίου». 

Στις θέσεις του ΠΑΣΟΚ-ΔΠ μεταξύ άλλων προτείνονται: 

1. Να διεκδικήσουμε ένα κράτος δικαίου που θα προστατεύει τον πολίτη από την αδικία και τη βία, πάντα με σεβασμό στα ατομικά δικαιώματα. Η απονομή της δικαιοσύνης πρέπει να γίνει ταχύτερη, πιο αξιόπιστη και λειτουργική. Η επιτακτική ανάγκη για αποσυμφόρηση στην απονομή της δικαιοσύνης πρέπει να δρομολογήσει ευρύτατες αλλαγές στους δικονομικούς κώδικες, με παράλληλη ενίσχυση των υλικοτεχνικών υποδομών.

2. Να δώσουμε ενισχυμένο ρόλο στις ανεξάρτητες ρυθμιστικές αρχές. Να ενοποιήσουμε επιτέλους όλες οι δημόσιες αρχές διοικητικού ελέγχου.

3. Να κατοχυρώσουμε αξιοκρατικές διαδικασίες για την πρόσληψη των δημοσίων υπαλλήλων. Να εφαρμοστεί πρόγραμμα αξιολόγησης, να περιοριστεί η διαθεσιμότητα και να δοθεί ιδιαίτερη σημασία στο θέμα της κινητικότητας.

4. Να περιορίσουμε με ουσιαστικό τρόπο τη διογκωμένη γραφειοκρατία. Να καταστήσουμε το ΚΕΠ ουσιαστικό, λειτουργικό, και εντέλει αποκλειστικό, σημείο επαφής του κράτους με τους πολίτες.  


ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ (ΑΝ.ΕΛΛ.)

Οι «Ανεξάρτητοι Έλληνες» δηλώνουν ότι αντιτάσσονται στη «συστηματική προσπάθεια απαξίωσης της Δημόσιας Διοίκησης που εντάθηκε κατά την περίοδο του Μνημονίου. «Πιστεύουμε στις δυνατότητες της Δημόσιας Διοίκησης και, ιδιαίτερα, των οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης που μπορούν να προσφέρουν πολύτιμη στήριξη στην Ελληνική κοινωνία για να βγούμε από την κρίση», αναφέρουν στο κυβερνητικό τους πρόγραμμα.

«Κλειδί σ’ αυτήν την προσπάθεια είναι ο Δημόσιος Τομέας που καλείται σήμερα να παρέχει Κοινωνικές Υπηρεσίες στους πολίτες, οι οποίοι τις έχουν ανάγκη περισσότερο από ποτέ άλλοτε. Παράλληλα, μόνο ένας εκ βάθρων αναδιοργανωμένος Δημόσιος Τομέας θα μπορέσει να βοηθήσει στην Αυτόνομη Αναπτυξιακή Προσπάθεια της Πατρίδας μας, προκειμένου να υπερβούμε το μνημονιακό καθεστώς και την ξένη επιτροπεία». Σ’ αυτήν την κατεύθυνση στοχεύει η πρόταση των ΑΝ.ΕΛΛ., με σκοπό τη δημιουργία ενός καινούργιου, αξιοκρατικού και αποτελεσματικού κρατικού μηχανισμού.

Στο πλαίσιο αυτό, προβλέπεται η σύσταση υπουργείου Εσωτερικών Υποθέσεων, το οποίο περιλαμβάνει τα σημερινά υπουργεία Διοικητικής Μεταρρύθμισης & Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης και Εσωτερικών, πραγματώνοντας την ανάγκη μείωσης των θέσεων πολιτικού προσωπικού.

Σύμφωνα με το κόμμα: 

Το Υπουργείο αυτό στηρίζεται σε ένα ρεαλιστικό οργανωτικό σχήμα, λαμβάνοντας υπ’ όψη τις πραγματικές ανάγκες της Δημόσιας Διοίκησης.

Με βάση τα παραπάνω το νέο υπουργείο θα έχει πέντε (5) Ενιαίους Διοικητικούς Τομείς (ΕΔΤ):   

1. ΕΔΤ Γενικής Επιθεώρησης Δημοσίων Υπηρεσιών: σε αυτόν τον τομέα (όχι σε μονοπρόσωπο όργανο, όπως ο Γενικός Επιθεωρητής Δημόσιας Διοίκησης) θα υπάγονται όλα τα Σώματα Επιθεώρησης και Έλεγχου (ΣΕΕΔΔ, ΣΕΥΥΠ κτλ), εκτός βέβαια εκείνων που η κύρια αποστολή τους δεν αφορά στον έλεγχο του Δημοσίου, αλλά ιδιωτών ή επιχειρήσεων (ΣΕΠΕ, ΣΔΟΕ κ.λπ.).

2. ΕΔΤ Εκλογών και Πολιτικών Κομμάτων: ο τομέας αυτός θα είναι υπεύθυνος για τη διοργάνωση εκλογών – δημοψηφισμάτων οποιουδήποτε είδους. Επίσης, θα είναι αρμόδιος για τον έλεγχο των οικονομικών των κομμάτων και, ιδιαίτερα, για τη χρηστή διαχείριση της κρατικής επιχορήγησης. Στόχος είναι η αποφυγή φαινομένων υπέρμετρης δανειοδότησης που δημιουργούν τις γνωστές εξαρτήσεις από τις τράπεζες, αλλά και κατασπατάλησης – πλουτισμού από συγκεκριμένα πρόσωπα που ελέγχουν τις κρατικές επιχορηγήσεις.

3. ΕΔΤ ΟΤΑ και Αποκεντρωμένων Διοικήσεων: ο τομέας αυτός θα διαθέτει τις σημερινές αρμοδιότητες εποπτείας και χρηματοδότησής τους.

4. ΕΔΤ Δημογραφικής Πολιτικής και Νόμιμης Μετανάστευσης: ο τομέας αυτός θα καθορίζει την ακολουθούμενη στρατηγική για την αντιστροφή της δημογραφικής συρρίκνωσης του Έθνους. Ταυτόχρονα, θα μεριμνά για την τήρηση της νομιμότητας σε σχέση με τους αλλοδαπούς που έχουν λάβει άδεια διαμονής στη χώρα και βέβαια θα εφαρμόζει το νέο Κώδικα Ελληνικής Ιθαγένειας.

5. ΕΔΤ Δημόσιας και Ηλεκτρονικής Διοίκησης: ο τομέας αυτός θα έχει όλες τις υπόλοιπες αρμοδιότητες του σημερινού υπουργείου Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης. 

Επιπλέον οι Ανεξάρτητοι Έλληνες, προτείνουν, μεταξύ άλλων: 

- Καθιέρωση νέου, πραγματικά Ενιαίου, Μισθολογίου, πλην περιορισμένων ειδικών περιπτώσεων, όπου δημόσιοι υπάλληλοι με τα ίδια προσόντα και τα ίδια καθήκοντα θα αμείβονται το ίδιο. Σημειώνεται ότι το νέο μισθολόγιο θα περιέχει ουσιαστικά οικονομικά κίνητρα για τα στελέχη της Δημόσιας Διοίκησης με βάση την ατομική τους επίδοση.
- Καθιέρωση καθηκοντολογίου Κρατικών Υπαλλήλων με αναλυτική περιγραφή των διάφορων τύπων θέσεων εργασίας και ρόλων στη διοικητική ιεραρχία.
- Επανεξέταση των Ανεξαρτήτων Αρχών (λειτουργία, αποστολή και προϋπολογι-σμοί αυτών).
- Κατάργηση της μονιμότητας των δημοσίων υπαλλήλων για μελλοντικές προσλήψεις.
- Νέο σύστημα προαγωγών «Fast Track» υπό την εποπτεία του ΑΣΕΠ, το οποίο θα εντοπίζει κάθε χρόνο με εξετάσεις τους πλέον ικανούς για άσκηση διοίκησης δημοσίους υπαλλήλους, τους οποίους και θα διαθέτει για τοποθέτηση σε θέσεις ευθύνης στο σύνολο της Διοίκησης (και όχι μόνο στις υπηρεσίες προέλευσης τους), χωρίς τους περιορισμούς και τις ανεφάρμοστες διαδικασίες που προβλέπει ο νόμος Ραγκούση (ν.3839/2010).  
- Εκπόνηση μελέτης σκοπιμότητας για την αξία διατήρησης κάθε ΝΠΙΔ (κρατικής ΑΕ, δημοτικής επιχείρησης, κλπ), σε σχέση με το δημόσιο συμφέρον (προστασία αυτού ή οικονομική ανάπτυξη).
- Εκπόνηση μελέτης βιωσιμότητας του κάθε ΝΠΙΔ βάσει αποκλειστικά ιδίων πόρων (π.χ. εσόδων από παροχή υπηρεσιών/παραγωγή αγαθών – αποκλειομένων δηλαδή επιχορηγήσεων από το Κράτος ή από ΝΠΔΔ).
- Δημοσίευση όλων των παραπάνω μελετών στο Διαδίκτυο, πριν τη λήψη οποιασδήποτε απόφασης για καταργήσεις/συγχωνεύσεις οργανισμών.  
- Υποχρεωτική σύνταξη και έγκαιρη κατάθεση προς έγκριση στρατηγικών σχεδίων, για τους συγχωνευόμενους οργανισμούς. Ο προγραμματισμός αυτός (συνήθως σε βάθος 5ετίας) είναι απαραίτητος όχι μόνο για ένα αποτελεσματικότερο και σύγχρονο management των ίδιων των φορέων, αλλά και για να υπάρξει ενημέ-ρωση των πολιτών (π.χ. μέσω της Βουλής) για την κοινωνική ωφελιμότητα των σκοπούμενων δράσεων.
- Κατάργηση όλων των θέσεων Γενικών και Ειδικών Γραμματέων και ανάληψη των καθηκόντων τους από ανώτατους, δημόσιους λειτουργούς.  
- Καθιέρωση, πέραν των άλλων πειθαρχικών, αστικών ή ποινικών ευθυνών ως ο νόμος ορίζει, της ποινής της Δήμευσης υπέρ του Δημοσίου Ταμείου κάθε περιουσίας που αποκτάται από τα ως άνω πρόσωπα και μετά το πέρας της σχέσης των ως άνω προσώπων με το Δημόσιο, η οποία δεν δύναται να δικαιολογηθεί με βάση τα εισοδήματά του προσώπου ή της οικογενείας του.
- Απαγόρευση προσλήψεων μετακλητών δημοσίων υπαλλήλων συζύγων και συγγενών μέχρι και δευτέρου βαθμού για το σύνολο των κρατικών λειτουργών που δύνανται να προσλαμβάνουν μετακλητούς δημοσίους υπαλλήλους.
- Λήψη σειράς μέτρων για την άμεση αντιμετώπιση και αναστροφή του Δημογραφικού Προβλήματος, όπως είναι μέτρα προστασίας της εγκύου, ίδρυση επαρκών βρεφονηπιακών και παιδικών σταθμών, μηνιαία οικονομική ενίσχυση για κάθε παιδί και μέχρι ενηλικιώσεως εκάστου παιδιού, παροχή κινήτρων στις ιδιω-τικές επιχειρήσεις για την πρόσληψη πολύτεκνων γονέων και παιδιών πολυτέ-κνων με την καθιέρωση φοροαπαλλαγών. 


ΔΗΜΑΡ 

Ένα δημοκρατικό κράτος αποτελεί την κεντρική επιλογή της ΔΗΜΑΡ, η οποία για τη Δημόσια Διοίκηση, προτείνει: 

-Δραστικός περιορισμός της κρατικής γραφειοκρατίας που αυτονομείται από την κοινωνία και την καταδυναστεύει.
-Εξάλειψη της διαφθοράς και διαπλοκής.
-Δραστικός περιορισμός της σπατάλης, με κατάργηση-συγχώνευση οργανισμών που δεν προσφέρουν έργο.
-Οργανωτικός και τεχνολογικός εκσυγχρονισμός. Πλήρης μηχανοργάνωση και γενικευμένη εφαρμογή του διπλογραφικού συστήματος.
-Ορθολογική κατανομή προσωπικού μέσα από τη διαδικασία των μετατάξεων.
-Σταδιακή μείωση του αριθμού των δημόσιων υπαλλήλων, μέσα από το πάγωμα των προσλήψεων μέχρι το 2015, με αυστηρή εξαίρεση τομέων, όπως παραϊατρικό προσωπικό, εκπαιδευτικοί, σώματα ασφαλείας, τομείς πολιτισμού και προστασίας περιβάλλοντος, μετά από σύμφωνη γνώμη της Βουλής.
- Ηλεκτρονική διακυβέρνηση.
-Νέο αυστηρότερο πειθαρχικό δίκαιο.
-Αποκατάσταση της ενιαίας δομής και ιεραρχίας, με θέσπιση αξιοκρατικών κριτηρίων στην επιλογή και προαγωγή του προσωπικού σε όλες τις βαθμίδες. Εισαγωγή διαδικασιών εσωτερικής και εξωτερικής αξιολόγησης των υπηρεσιών και του προσωπικού. Θεσμοθέτηση της λογοδοσίας και της διαφάνειας.
-Ουσιαστική εφαρμογή του «πόθεν έσχες».
-Ενιαίο μισθολόγιο, με εξορθολογισμό και ενσωμάτωση επιδομάτων και άρση αδικιών και ανισοτήτων.
-Κοινοβουλευτικός και κοινωνικός έλεγχος της λειτουργίας της δημόσιας διοίκησης.
Αναφορικά με τις Δημόσιες Επιχειρήσεις, η ΔΗΜΑΡ προτείνει:
-Κυβερνητικό σχέδιο αναδιάρθρωσης και προοπτικής για κάθε ΔΕΚΟ χωριστά, στο οποίο θα μπορούσε να εντάσσεται και η αντιμετώπιση των όποιων ακροτήτων, και των μισθολογικών. Ακόμη και για τη σκοπιμότητα ύπαρξης μερικών από αυτές.
- Σε κάθε περίπτωση οι φυσικοί πόροι αποτελούν δημόσια περιουσία και οι κεντρικές υποδομές πρέπει να είναι υπό δημόσιο έλεγχο.
-Όσες επιχειρήσεις παραμείνουν υπό δημόσιο έλεγχο πρέπει να εξυγιανθούν και να εκσυγχρονιστούν (κατάργηση συντεχνιακών προνομίων, έλεγχος προμηθειών, αποκατάσταση αξιοκρατίας και διαφάνειας). Ισχυρή ελέγχουσα δημόσια αρχή και συμβάσεις πολυετούς εκμετάλλευσης από ιδιώτες επενδυτές μπορούν να εξετάζονται κατά περίπτωση (λιμάνια, αεροδρόμια) και να οδηγούν στη βέλτιστη αξιοποίηση.
-Δημόσιες επιχειρήσεις, που δεν είναι μείζονος κοινωνικής σημασίας και δημόσιας ωφέλειας και δεν χρησιμεύουν ως σημαντικός αναπτυξιακός μοχλός δεν υπάρχει λόγος να παραμένουν στην ιδιοκτησία του δημοσίου. 


ΚΙΝΗΜΑ ΔΗΜΟΚΡΑΤΩΝ ΣΟΣΙΑΛΙΣΤΩΝ (ΚΙΔΗΣΟ)

Προσφάτως ο πρόεδρος του νεότατου -μόλις περίπου 20 ημερών- κόμματος, Γιώργος Παπανδρέου, φέρνει τον «Καλλικράτη» ως βασικό παράδειγμα της τόλμης της κυβέρνησής του για μεταρρυθμίσεις στο κράτος.

Ο πρόεδρος του Κινήματος Δημοκρατών Σοσιαλιστών (ΚΙΔΗΣΟ), αναφέρει ότι αυτό αφορά απόδειξη του ότι «είμαστε έτοιμοι να συγκρουστούμε», ενώ κατηγορεί την κυβέρνηση ότι τα τελευταία 2,5 χρόνια δεν προχώρησε και υποβάθμισε τις μεταρρυθμίσεις που ξεκίνησε η δική του κυβέρνηση, για να τονίσει ότι τώρα δεν υπάρχει καιρός για χάσιμο.

Σύμφωνα με τον κ. Παπανδρέου το πρόβλημα του δημόσιου χρέους δεν είναι οι μισθοί, αλλά η αναποτελεσματικότητα, η γραφειοκρατία και η διαφθορά του κράτους. Επ’ αυτού αντιπαραθέτει τα 24 δις του ελλείμματος του 2009 στο κόστος που δημιουργούσε αυτή η παθογένεια.

Έτσι  θεωρεί αναγκαίες τις εξής μεταρρυθμίσεις: 

- Ενίσχυση της μεταρρύθμισης του Καλλικράτη με την ολοκλήρωση της μεταφοράς των αρμοδιοτήτων από το κεντρικό κράτος στις περιφέρειες. 

- Μεταφορά αρμοδιοτήτων αλλά και πόρων στην αυτοδιοίκηση στον τομέα της υγείας, των αστικών μεταφορών, του περιβάλλοντος.  

- Ενίσχυση θεσμών για την κοινωνική λογοδοσία και την δημόσια διαβούλευση στην τοπική αυτοδιοίκηση καθώς και την ισχυροποίηση της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας αυτοδιοίκησης ώστε να έχουν ακόμη πιο σαφή δικαιώματα και υποχρεώσεις.

- Οριστικό σπάσιμο του γόρδιου δεσμού της γραφειοκρατίας και των ατελέσφορων ελεγκτικών μηχανισμών.  

- Επανασχεδιασμό κάθε διαδικασίας ώστε να γίνεται γρήγορα, αποδοτικά και στο πλησιέστερο σημείο για το πολίτη και την επιχείρηση.

- Αναβάθμιση του Γενικού Επιθεωρήτη Δημόσιας Διοίκησης σε συνταγματικά κατοχυρωμένη ανεξάρτητη αρχή και τον επανασχεδιασμό του Σώματος Ελεγκτών-Επιθεωρητών Δημόσιας Διοίκησης.  

- Ενεργοποίηση της ανεξάρτητης αρχής εποπτείας των ΟΤΑ ώστε να ελέγχονται οι ΟΤΑ από ανεξάρτητη αρχή και όχι από τους φίλους προσκείμενα διορισμένους Γενικούς Γραμματείς.  

- Μεγαλύτερη ευελιξία στους δήμους οι οποίοι είναι σε καλή οικονομική κατάσταση και αποτελούν παράδειγμα χρηστής διοίκησης.

- Δημιουργία μητροπολιτικού Δήμου στο λεκανοπέδιο Αττικής και στη Θεσσαλονίκη ώστε να αποκτήσει αρμοδιότητες αντίστοιχες με τους μεγάλους δήμους της Ευρώπης.  

- Καθολική εφαρμογή της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης ώστε οι πολίτες και οι επιχειρήσεις να εξυπηρετούνται πλήρως και την ψηφιακή πιστοποίηση και υπογραφή για όλους τους δημοσίους υπαλλήλους.

- Ολοκλήρωση της διαλειτουργικότητας των διαφόρων μητρώων δεδομένων της δημόσιας διοίκησης.

- Αναβάθμιση των ΚΕΠ σε ολοκληρωμένα σημεία εξυπηρέτησης και την επέκταση του μοντέλου αυτού σε όλο το δημόσιο τομέα και σε όλα τα υπουργεία.

«Εμείς θα επιβάλουμε προγραμματικό πλαίσιο προοδευτικών αλλαγών και μεταρρυθμίσεων στην Δημόσια Διοίκηση και την Οικονομίας στη βάση των αρχών και αξιών μας. Στόχος η καταπολέμηση της αδιαφάνειας, της γραφειοκρατίας, των σκοτεινών διασυνδέσεων απελευθερώνοντας τις υγιείς παραγωγικές δυνάμεις του τόπου», 

σημείωσε πρόσφατα, τονίζοντας ότι πάντα πίστευε στην αποκέντρωση, ώστε οι τοπικές κοινωνίες μαζί με την Τοπική Αυτοδιοίκηση να έχουν το δικαίωμα να αποφασίζουν για τα δικά τους θέματα, με αρμοδιότητες και πόρους. 

Πηγή