Πέμπτη, 26 Οκτωβρίου 2017

Με σχέδιο Νόμου η καταπολέμηση των υπερβολικών εκπτώσεων σε έργα και μελέτες

Με τις υπερβολικές εκπτώσεις να γίνονται μία από τις βασικότερες αιτίες προβλημάτων στα έργα, το Υπουργείο Υποδομών σε συνεργασία με τους φορείς του τεχνικού κλάδου, αναλαμβάνουν δράση για να περιοριστεί το φαινόμενο. 

Σήμερα οι εκπτώσεις ξεκινούν πάνω από το 50% και φτάνουν ή και ξεπερνούν το 70-75% σε κάποιες περιπτώσεις. Η πρακτική αυτή που σύμφωνα με πηγές της αγοράς, οφείλεται στην έλλειψη αντικειμένου που έχουν οι περισσότερες τεχνικές εταιρείες, τελικά οδηγεί σε αδιέξοδο πολλά έργα καθώς οι ανάδοχοι λόγω αυτών των εκπτώσεων, αδυνατούν να τα ολοκληρώσουν ή προσφεύγουν στη διαιτησία με αιτήματα που ροκανίζουν τον προϋπολογισμό των έργων και οι καθυστερήσεις που καταγράφονται χτυπούν "κόκκινο".

Όπως είπε ο Ζαχαρίας Αθουσάκη, Πρόεδρος του ΣΑΤΕ στο ypodomes.com, "οι μεγάλες εκπτώσεις έχουν γίνει ο κανόνας λόγω της έλλειψης έργων και κυμαίνονται από 55-75%. Το αποτέλεσμα είναι να έχουμε αμφιβόλου ποιότητας έργα τα οποία κινούνται στα όρια της αποδεκτής παραλαβής από τους φορείς υλοποίησης".

Στο πως προσπαθεί ο ανάδοχος με τις υπερβολικές εκπτώσεις να ανταπεξέλει ο κ. Αθουσάκης δεν μασάει τα λόγια του "ψάχνει για τρύπες στη σύμβαση, στη μελέτη και τις προδιαγραφές και κάνει αιτήματα θεραπείας και προσφυγή στη διαιτησία για να μειώσει τη χασούρα και να βγάλει κάποιο κέρδος. Αυτό όμως φέρνει δύο κακά, καθυστερούν τα έργα ενώ η ποιότητα τους είναι τις περισσότερες φορές κακή".

Το καλό νέο είναι πως μετά από τις συνεχείς αναφορές των φορέων αλλά και μέσα από το Συνέδριο που έγινε τον περασμένο Μάιο στο Αμφιθέατρο του Υπ. Υποδομών έχει υπάρξει κινητοποίηση. Το Υπουργείο Υποδομών έχει συστήσει μία ομάδα εργασίας στην οποία συμμετέχουν στελέχη του και φορείς του τεχνικού κλάδου δηλαδή το ΤΕΕ, ο ΣΑΤΕ, ο ΣΤΕΑΤ, ο ΣΕΓΜ, η ΠΕΔΜΕΔΕ, η ΠΕΔΜΗΕΔΕ, η ΠΕΣΕΔΕ. Στόχος είναι μέσω των προτάσεων και της διαβούλευσης που θα υπάρξει να καταλήξουν σε ένα συμπέρασμα το οποίο θα παραδοθεί ως προσχέδιο τροπολογίας από το Υπουργείο και να περάσει στη Βουλή.

Αυτή η τροπολογία θα έχει ως βασικό όπλο να διασφαλίζει το έργο, προστατεύοντας το από τις υπερβολικές εκπτώσεις με δικλείδες ασφαλείας, χωρίς όμως να χάνει το Δημόσιο. Αυτή η δύσκολη εξίσωση προς το παρόν είναι άλυτη αλλά η στόχευση είναι σαφής.

Ο ΣΑΤΕ από την πλευρά του έχει συγκεκριμένες προτάσεις. Εμείς λέμε για τα έργα που είναι κάτω του κοινοτικου ορίου (5 εκατ. ευρώ) να εφαρμοστεί και πάλι μαθηματικός τύπος αλλά σύγχρονος, όχι σαν αυτό που υπήρχε μέχρι το 2004. Όπως σημειώνει ο κ. Αθουσάκης "να συνυπολογίζεται ο μέσος όρος των προσφορών, να αποβάλλονται οι πολύ υψηλές και πολύ χαμηλές εκπτώσεις και η ανάθεση να γίνεται σε αυτόν που είναι πιο κοντά σε αυτά τα κριτήρια με αντικειμενικότητα".

Για τα έργα ανώ των 5 εκατ. ευρώ ο Πρόεδρος του ΣΑΤΕ είναι σκεπτικός "ποιος θα τα αξιολογεί; υπάρχει υποκειμενικότητα. Εδώ πρέπει να μπει ένα καλούπι π.χ. τα βασικά υλικά ενός έργου όπως το σκυρόδεμα να μην μπορούν να προσφέρονται με τιμές κάτω του κόστους. Αν υπάρξει μία τυποποίηση της αξιολόγησης πιστεύω θα έχουμε αποτελέσματα.

Αναφερόμενος στην λειτουργία της ΑΕΠΠ (Αρχή Εξέτασης Προδικαστικών Προσφυγών) ο ΣΑΤΕ είναι θετικός καθώς όπως σημειώνει ο κ. Αθουσάκης, οι πρώτες αποφάσεις που έχει λάβει "κινούνται στην σωστή κατεύθυνση, το όλο σύστημα δείχνει ότι θα επιλύσει προβλήματα και θα αποφύγουμε μακροχρόνιες δικαστικές διαμάχες που καθυστερούσαν την έναρξη των έργων".

Πηγή