Τρίτη, 23 Φεβρουαρίου 2016

Τι χρειάζεται το τρέξιμο για να γίνει πιο αποτελεσματικό;

Τα τελευταία χρόνια αυξάνεται διαρκώς ο αριθμός των ανδρών και γυναικών στη χώρα μας που ασχολούνται με το τρέξιμο για λόγους αναψυχής και υγείας, καθώς και αυτών που ασχολούνται με αυτό πιο συστηµατικά και συµµετέχουν σε αγώνες λίγων ή πολλών χιλιοµέτρων. Ωστόσο, σύμφωνα με μελέτη του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας χρειάζεται και η κατάλληλη ψυχολογική διάθεση για να είναι αποτελεσματικό.

Σύμφωνα με τον καθηγητή στο ΤΕΦΑΑ του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, Γιάννης Θεοδωράκης, η κατάλληλη ψυχολογική διάθεση βοηθάει τους ανθρώπους, γιατί το τρέξιμο είναι ένα πολύ όµορφο άθλημα, αλλά απαιτεί αφοσίωση σε μία μονότονη προσπάθεια, με παρατεταµένη χρονική διάρκεια, που για τον μη μυημένο οδηγεί πιο γρήγορα σε κόπωση και σωµατική εξάντληση.

«Είναι αναγκαίο, εκτός από το να τρέχει κανείς, να σκέφτεται να εξασκείται διανοητικά σε στρατηγικές αυτοσυγκέντρωσης, αυτοπεποίθησης, ρύθμισης του στρες, χαλάρωσης, θετικής σκέψης και νοερής εξάσκησης» προσθέτει.

Βάσει μελετών που έχουν γίνει στο ΤΕΦΑΑ του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, όποιος άνδρας ή γυναίκα θέλει να ξεκινήσει σήμερα το τρέξιμο, ας ξεκινήσει ορίζοντας, αρχικά, έναν στόχο για περπάτημα 150 έως 300 λεπτών την εβδομάδα. Σταδιακά, να προσπαθήσει αυτόν τον χρόνο να τον κάνει με τρέξιμο. Στη συνέχεια, να μάθει να αποφασίζει μόνος του, εξαρχής, πόσα χιλιόμετρα θα τρέξει σε μία εβδομάδα ή έναν μήνα, αλλά να το καταγράφει στο ημερολόγιό του, ή να σημειώνει ως καθημερινή υπενθύμιση στο κινητό του. Στην πορεία, να προσπαθεί να αυξάνει τα χιλιόμετρά του προοδευτικά. Πάντα, όμως, να θυμάται να απολαμβάνει αυτό που κάνει, να γνωρίζει τα όριά του, να μην υπερβάλει, να γνωρίζει ότι οι επιδόσεις του εξαρτώνται και ελέγχονται κυρίως από τον εαυτό του. Όταν αποκτήσει μία σχετική εμπειρία, να ορίζει ως στόχο συγκεκριμένο χρόνο για κάθε χιλιόμετρο που θα τρέχει.

Στους παραπάνω στόχους αξίζει να συμπεριλάβει κανείς και την υιοθέτηση υγιεινών συνηθειών, να προσέχει τη διατροφή του, να μην καπνίζει, να μην κάνει κατάχρηση στο αλκοόλ, κ.λπ., να ακούει τον ρυθµό της καρδιάς του, να ακούει τον ρυθµό της αναπνοής του και να τρέχει για ευχαρίστηση.

«Οι λόγοι για τους οποίους οι άνθρωποι κάνουν τρέξιμο είναι πάρα πολλοί. Κάποιοι τρέχουν για να ελέγξουν τα κιλά τους, να προστατέψουν την υγεία τους, την καρδιά τους, να µειώσουν την χοληστερόλη, ή να παλέψουν µε την κρίση της µέσης ηλικίας. Ο καθένας πρέπει να αναζητήσει τον δικό του λόγο και να προσπαθήσει να τον αξιοποιήσει. Σε κάθε περίπτωση, θα νιώσει πολύ καλύτερα, αν βάλει την άσκηση στην καθημερινότητά του. Και αυτό γιατί το τρέξιμο διδάσκει σε όλες τις ηλικίες την αυτοπειθαρχία, τον αυτοέλεγχο, την αισιοδοξία, τη μαχητικότητα, την ισορροπία, δίνοντας ποιότητα στη ζωή» καταλήγει ο κ. Θεοδωράκης.

Μπορείτε να παρακολουθήσετε μία σχετική με το θέμα διάλεξη εδώ.