Τρίτη 14 Οκτωβρίου 2014

ΣΑΤΕ: Ζητά πολλές εργολαβίες για το οδικό έργο Πάτρα-Πύργος

Την ανάθεση σε περισσότερες της μιας εργολαβίες, του έργου κατασκευής του αυτοκινητόδρομου Πάτρας - Πύργου, μήκους 75 χλμ. και προϋπολογισμού κατασκευής 475 εκ. ευρώ, έτσι ώστε και το έργο να ολοκληρωθεί ταχύτερα και να διατηρηθούν θέσεις εργασίας στον κατασκευαστικό τομέα, ζητά από τον υπουργό ΥΜΕΔΙ Μιχάλη Χρυσοχοΐδη ο ΣΑΤΕ.  

Όπως υπογραμμίζεται σε επιστολή, το αίτημα ανταποκρίνεται πλήρως στην πρόσφατη κατάργηση των κατωτάτων ορίων συμμετοχής στις δημοπρασίες έργων και των προβλέψεων και των προτροπών των νέων Ευρωπαϊκών Οδηγιών για παρτιδοποίηση των έργων (οδηγία 24/2014, άρθρο 46), όπου αυτό είναι εφικτό, προκειμένου και οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις να μπορούν ισότιμα να μετέχουν στις διαδικασίες των δημοσίων συμβάσεων. Με τον τρόπο αυτό, επισημαίνεται και εταιρείες μικρότερες της 7ης τάξης, θα μπορούν να μετάσχουν στις δημοπρασίες, ειδικά σήμερα που τα δημοπρατούμενα έργα είναι ανύπαρκτα. 

Σημειώνουμε η δημοπράτηση του συγκεκριμένου έργου κατασκευής προσδιορίστηκε για τις 27 Ιανουαρίου 2015, πρόκειται για άλλοτε τμήμα του έργου παραχώρησης της «Ολυμπίας Οδού», το οποίο εξαιρέθηκε πρόσφατα με κυβερνητική απόφαση, λόγω διάφορων περιβαλλοντικών εμποδίων, όπως είχε ανακοινωθεί, και ήδη προχωρούν οι διαδικασίες για την ένταξή του στο ΣΕΣ 2014-2020. Η πρόβλεψη της διακήρυξης είναι να ολοκληρωθεί το έργο σε 36 μήνες, δηλαδή περί τα μέσα του 2018, μάλιστα, με δυνατότητα επέκτασης της σύμβασης κατά 18 εκατ. ευρώ, για πρόσθετα έργα αναβάθμισης υφιστάμενων κάθετων δρόμων, διαπλατύνσεις και κατασκευή ανισόπεδου κόμβου Αράξου.  

Ο ΣΑΤΕ τονίζει στην επιστολή του πως με την πρόταση αυτή «δεν απαγορεύεται η συμμετοχή των μεγάλων ομίλων της χώρας στις δημοπρασίες, αφού μετά την κατάργηση των κατωτάτων ορίων έχουν δικαίωμα συμμετοχής σε όλες τις, εν Ελλάδι, δημοπρασίες», ενώ «οδηγεί σε ευθεία αύξηση των ανταγωνιστικών συνθηκών, εις όφελος του ελληνικού δημοσίου και της κοινωνικής ευημερίας των πολιτών».  

Επίσης, απαντά προκαταβολικά, σε τυχόν επιχειρήματα «περί καθυστέρησης της δημοπρασίας έως ότου ετοιμαστούν τεύχη για την δημοπράτηση σε παρτίδες» υπενθυμίζοντας πως «ήδη από την Α' φάση των διαγωνισμών για την παραχώρηση του εν θέματι έργου έχουμε διανύσει περισσότερα από 13 χρόνια (Ιανουάριος του 2001  εγκρίθηκε η διακήρυξη προεπιλογής των σχετικών έργων) και με τις - αναμενόμενες - δικαστικές διενέξεις το διάστημα θα επιμηκυνθεί περαιτέρω». Για την ιστορία σημειώνουμε ότι όταν έγινε η παραχώρηση της «Ολυμπίας Οδού» είχε ανακοινωθεί πως το έργο, συμπεριλαμβανομένου και του τμήματος που τώρα δημοπρατείται, θα έχει ολοκληρωθεί ως το 2016. 

Το αίτημα έρχεται σε μια περίοδο κατά την οποία, όπως υπογραμμίζει ο ΣΑΤΕ, προς τον κ. Χρυσοχοΐδη, «το μεγαλύτερο κομμάτι του νέου κοινοτικού χρηματοδοτικού προγράμματος ΣΕΣ 2014-2020 που αφορά τεχνικά έργα, έχει ήδη δεσμευτεί για την κατασκευή των έργων παραχώρησης αυτοκινητοδρόμων και άλλων μεγάλων έργων, ενώ μόλις ένα πολύ μικρό μέρος απομένει να διατεθεί στις μικρομεσαίες εργοληπτικές επιχειρήσεις».  

Μάλιστα, ο ΣΑΤΕ, με άλλη επιστολή του, ζητά από τον Γενικό Γραμματέα Δημοσίων Επενδύσεων (ΕΣΠΑ) Γιώργο Γιαννούση, επείγουσα συνάντηση, προκειμένου να έχει άμεση και έγκυρη ενημέρωση για το «ζήτημα της προβλεπόμενης χρηματοδότησης τεχνικών έργων κατά την διάρκεια του επόμενου κοινοτικού χρηματοδοτικού προγράμματος ΣΕΣ 2014-2020», αφού από συγκλίνουσες πληροφορίες «φαίνεται να έχει ήδη δεσμευτεί για την κατασκευή των έργων παραχώρησης αυτοκινητοδρόμων και άλλων μεγάλων έργων, μέρος επίσης για τα συνεχιζόμενα μεγάλα έργα - γέφυρες, οπότε για το μεγάλο πλήθος των μικρομεσαίων εργοληπτικών επιχειρήσεων απομένει ένα πολύ μικρό μέρος». 

Όπως, μάλιστα, χαρακτηριστικά σημειώνεται στην επιστολή προς τον κ. Γιαννούση, περιττεύει η αναφορά στην «σημαντικότητα του τομέα των δημοσίων επενδύσεων σε έργα υποδομών για την ταχεία και ευρεία ανάκαμψη της ελληνικής οικονομίας, όπως και πρόσφατα επισημαίνουν οργανισμοί, μεταξύ των οποίων το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο, καθώς, επίσης, και τον σημαντικότατο κίνδυνο οριστικής και αμετάκλητης απαξίωσης του εγχώριου τεχνικού δυναμικού, που παρουσιάζει απώλεια 251 χιλιάδων θέσεων εργασίας στα 5,5 έτη της κρίσης, ήτοι 63% των απασχολουμένων του 2008 είναι σήμερα εκτός κλάδου - 10 μόλις έτη μετά το κατασκευαστικό θαύμα των ολυμπιακών αγώνων του 2004». 

Την έντονη ανησυχία του εργοληπτικού κόσμου για το μέλλον του κλάδου, ενισχύει βάσιμα και το προσχέδιο προϋπολογισμού για το 2015, η συζήτηση του οποίου αρχίζει αύριο στη Βουλή, το οποίο προβλέπει περαιτέρω μείωση του ΠΔΕ κατά 400 εκατ. ευρώ, σε σχέση με το 2014.


Πηγή